Bilaga 7. Attityder

Attityd avser en persons medvetna eller omedvetna inställning till något. Inställningen kan vara kognitiv eller emotionell och visas antingen öppet eller dolt. Attityd är oftast ett resultat av inlärning eller så bygger de på tidigare erfarenheter vilket bidrar till att inställning och attityd är öppet för förändring. Alla, både medarbetare och medborgare, behöver vara engagerade och involverade när man förändrar, förädlar, förbättrar och utvecklar verksamhet.

Ledning/organisation

Digitalt förändringsarbete kräver engagemang för förändringsledning från ledningen. Vid rekrytering av chefer bör det ställas krav på digital förförståelse och att organisationer rekryterar personer som är villiga att driva frågan om digitalisering.

Medarbetare

För att skapa engagemang hos medarbetarna är det viktigt med information. Hellre för mycket information än för lite. Hur och när information ska förmedlas kan vara bra att beskriva i en kommunikationsplan. För att alla ska få samma förutsättningar är det en fördel om alla får samma information och/men genom att ge återkommande information över tid öppnar man upp för att människor är olika mottagliga för förändringar. Möjliggör för medarbetare att mötas för att dels lyssna på varandra och dels lära av varandras erfarenheter, både i den egna verksamheten men också från andra branscher. Använd de forum som redan är etablerade ex APT, verksamhetsspecifika konferenser och andra verksamhetsmöten.

Medborgare

En visningsmiljö ger både medarbetare och medborgare möjlighet till ökad förståelse genom att kunna pröva, känna eller med visuellt stöd uppleva målbilden för förändringsresan. En sådan miljö kan användas både till utbildning och inspirationsmiljö.

Mandat

Om och när ledningen har beslutat om en förändring är det viktigt att de ger mandat och förtroende till dem som ska genomföra förändringen. Mandat handlar inte enbart om att förflytta ansvar, utan ledningen visar förtroende genom att följa upp och efterfråga resultat. Det är också viktigt att den som har fått en uppgift vet hur och när återkoppling förväntas ske.

Tillåtande klimat

Skräm bort felrädsla-spöket. Det är okej att göra fel bedömningar och komma fram till fel slutsats! Kommuner som ser sina misstag som tillfällen till lärande och som jobbar aktivt med att komma till rätta med dem kommer också längre i sitt utvecklingsarbete. Det finns kommuner som delar ut pris för årets misstag!

Alla medarbetare har ett ansvar att uppmuntra till nya idéer även om den spontana reaktionen är att det är tokigt. Istället för att bedöma/döma en idé bör man ställa frågan "Hur tänker du nu?" För att nå ett sådant klimat kan man tillsammans sätta upp spelregler för hur man på arbetsplatsen förhåller sig på i olika sammanhang, till exempel på möten.