Bilaga 2. Intressentkarta

Syftet med intressentkartan är att få en bild av processens omgivning och de krav, behov som ställs på den. Arbetet med att ta fram en intressentkarta fyller också funktionen att stärka deltagares insikt om sin egen roll i ett större sammanhang.

En intressent är någon/något som processen har ett utbyte med. Det handlar om någon typ av leverans till eller från processen.

Genomförande

  1. Ta fram lista över intressenter.
    Gruppen listar vilka intressenter det finns. Eventuellt kan gruppering av intressent ske ex. kund som samlingsbegrepp till vårdnadshavare, förälder med mera.
  2. Lista vilka behov/krav utbyte som sker mellan intressent och process
    Det kan vara bra att prioritera de tre viktigaste intressenterna att gå vidare med för att spara tid. Glöm inte bort att få med den viktigaste intressenten. Kunden. Lista sedan vilka behov/krav/utbyten som finns för varje intressent. Finns redan underlag från undersökningar som gjorts är det bra (ex. enkäter, dialoggrupper osv). Genomför gärna en kundundersökning om det inte finns redan gjorda undersökningar och fyll på intressentkartan med fakta.
  3. Värdering, mätning av hur väl processen fyller intressenternas krav
    Värdering av hur väl processerna uppfyller kraven kan göras direkt förutsatt att det finns fakta från kundundersökningar om vad kunderna tycker är viktigt. Om det inte finns ska kundundersökning göra för att fylla på intressentkartan med fakta. Exempelvis om kunderna tycker att snabbt är viktigt tar gruppen reda på hur snabb processen är idag. Detta ligger sedan som underlag till att sätta SMARTa mål.

Exempel

Intressentkarta

Exempel på intressentkarta. Rödmarkerade är prioriterade intressenter som gruppen gick vidare för att lista krav/behov för.