Förord

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tar årligen fram Öppna jämförelser – Gymnasieskola. Syftet är att bidra med underlag till våra medlemmar för att utveckla och förbättra gymnasieskolan. Kärnan i Öppna jämförelser är den samling nyckeltal som vi tillgängliggör via databasen Kolada. Med ambition att synliggöra statistiken än mer, tar vi också fram kommunrapporter där ett urval av nyckeltalen presenteras för varje kommun.

Rapporten speglar huvudsakligen resultat för läsåret 2019/20, ett år vars sista månader präglades starkt av coronapandemin och den snabba övergången till distansundervisning i gymnasieskolan. Överlag syns ingen tydlig effekt av detta på elevernas resultat. För de nationella programmen fortsätter en positiv utveckling, där alltfler elever fullföljer sin utbildning inom tre år. Samtidigt är det mycket bekymmersamt att det fortfarande är mer än var fjärde elev som lämnar gymnasieskolan utan examen.

Inom ramen för en överenskommelse med regeringen kommer SKR under 2021 och 2022 att utveckla ett nationellt stöd i syfte att fler ungdomar ska fullfölja gymnasieskolan. En del av arbetet kommer att fokusera på introduktionsprogrammen. Även om majoriteten av de ungdomar som har läst ett introduktionsprogram är sysselsatta efter utbildningen finns stora utmaningar. En sådan utmaning är att det är så få elever som går över till ett nationellt program och tar examen, samtidigt som vi vet att en fullföljd utbildning har stor betydelse för individens fortsatta möjligheter i arbetslivet. En annan utmaning är att den nationella uppföljningen inte är anpassad efter de olika syften som introduktionsprogrammen har. Därför finns ingen sammanhållen och tydlig bild av hur välfungerande dessa utbildningar är.

I skrivande stund pågår en diskussion om hur de förändrade förutsättningarna under pandemin bidrar till uppkomsten av ett kunskapstapp bland gymnasieskolans elever. Det finns en risk att de elever som nu går i gymnasieskolan, och som har haft en större del av sin utbildning på distans, påverkas mer i sin kunskapsutveckling än den elevkull som vi beskriver resultat för i den här rapporten. Både utbildningssystemet och arbetsmarknaden behöver ha en beredskap för att kompensera för sådana kunskaper och förmågor som varit svåra att utveckla under pandemin. Det kan till exempel handla om moment i utbildningen som inte kunnat genomföras på en arbetsplats som planerat. Ungdomar beskrivs dessutom ofta som mer känsliga för ekonomiska svängningar än andra åldersgrupper. Pandemins effekter på arbetsmarknaden har särskilt drabbat unga. Utan en fullföljd gymnasieutbildning ökar risken för att vägen in på arbetsmarknaden blir ännu tuffare. En tidig arbetslivserfarenhet, exempelvis feriejobb under studietiden, är också en viktig faktor för att stärka ungas etablering i arbetslivet.

Vi på SKR är särskilt glada över att kunna presentera Öppna jämförelser för gymnasieskolan i år. Detta eftersom motsvarande statistik på kommun- och skolenhetsnivå för närvarande inte görs tillgänglig hos Skolverket. Orsaken till det är den situation som råder med sekretess för information om fristående skolor och deras huvudmän. Under våren kommer riksdagen att ta ställning till en proposition om en tillfällig lösning i denna fråga. Vår förhoppning är att en sådan kommer på plats till sommaren och att en permanent lagstiftning kan arbetas fram parallellt. Tillgången till statistik och underlag av hög kvalitet är central för många ändamål i vårt skolsystem och en förutsättning för att kunna bedriva ett framgångsrikt utvecklingsarbete.

Tack till Karin Hedin och Karin Darin som har sammanställt rapporten.

Stockholm i mars 2021
Staffan Isling, vd
Sveriges Kommuner och Regioner