Förord

För att utveckla undervisningen med hjälp av digitaliseringen behöver lärarna ha rätt förutsättningar och support, något som huvudmännen ansvarar för att organisera.

Enligt delmål 2.2 i den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet ska skolhuvudmannen säkerställa att det finns ”ändamålsenlig infrastruktur samt teknisk och pedagogisk support”. Det avgör hur väl vi lyckas med likvärdig digital kompetens hos våra elever och påverkar likvärdig utbildning i stort.

Många skolhuvudmän har kommit en bra bit på vägen och utvecklat välfungerande organisationer för sin support baserad på användarnas behov ihop med sina verksamheter. Men för att säkerställa likvärdigheten runt om i landet finns det fortfarande utmaningar kvar för skolhuvudmännen när det gäller basala och likvärdiga förutsättningar kopplat till digitalisering. Det visar både Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin (2021) och inte minst de workshops och dialoger kring strategin som SKR arrangerat i arbetet med initiativ 13 i #skolDigiplan, en handlingsplan för att realisera den nationella utvecklingsstrategin som regeringen beslutade 2017.

Varje huvudmans och skolors förutsättningar och kontext är unika och kräver olika lösningar. Huvudmannens vision om lärande, skolform, storlek, kapacitet, geografisk placering, digitala ekosystem, nuläge och kompetensnivå är några av de faktorer som påverkar hur den pedagogiska och tekniska supporten bör organiseras för att ge drivkraft åt lärandet.

Denna vägledning har tagits fram inom ramen för statens och SKR:s överenskommelse ”Digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet”. Vägledningen riktar sig till samtliga skolhuvudmän som ett stöd för att organisera både pedagogisk och teknisk support.

Monica Sonde
Avdelningschef
Sveriges Kommuner och Regioner