Inledning med läsanvisning
God revisionssed i kommunal verksamhet
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) uttolkar, dokumenterar och fastställer fortlöpande god revisionssed i kommunal verksamhet. Detta genomförs av Revisionsdelegationen inom SKR i samverkan med revisorer, lekmannarevisorer och sakkunniga i hela landet.
Denna skrift är indelad i tre delar.
Del 1 behandlar grunden för den kommunala revisionen. Här beskrivs det kommunala ansvarssystemet med de tre grundfunktionerna – beslutande, beredande/verkställande samt granskande. Vidare beskrivs hur den kommunala revisionen är organiserad samt vilka regler som säkerställer oberoendet för revisionen. Därefter behandlas revisionsuppdragens omfattning och inriktning.
Del 2 behandlar revisionsprocessen som består av tre delar – planera, granska och pröva. Granskningens utgångspunkter, arbetet med riskanalys och granskning samt revisionens slutliga prövning av ansvarstagandet är väsentliga delar i processen.
Del 3 behandlar revisorernas förhållningssätt och arbetsformer. Revisorernas agerande för att upprätthålla sitt oberoende, kommunikation, samverkan och arbetssätt är centrala i denna del.
Begrepp i skriften
Kommun används som samlingsbegrepp för kommun, region och kommunalförbund.
Kommunal verksamhet avser verksamhet i kommuner och regioner, kommunalförbund och kommunala aktiebolag.
Revisor används för en av fullmäktige utsedd förtroendevald revisor.
Lekmannarevisor används för en av fullmäktige utsedd revisor i ett kommunalt aktiebolag.
Sakkunnig används för yrkesrevisor eller annan specialist som biträder revisorer/lekmannarevisorer, det vill säga arbetar på deras uppdrag.
Revisionen och Lekmannarevisionen används som samlingsbegrepp för förtroendevalda revisorer/lekmannarevisorer och deras sakkunniga gemensamt.
Styrelse, nämnd och aktiebolag används som samlingsbegrepp för styrelsen samt fullmäktigeberedningar och nämnder i en kommun eller region, direktion och nämnder i ett kommunalförbund, styrelse och vd i kommunala aktiebolag.