Sammanfattning

Syftet med denna vägledning är att stödja kommunerna i omställningsarbetet inför digitala detaljplaner. Rapporten går igenom vilka krav som kommer att ställas samt redovisar i olika checklistor vad som kan vara bra att göra och tänka på för att få eller skapa ett mervärde i den egna organisationen och i relation till invånarna.

Inom samhällsbyggnadsområdet pågår för närvarande ett omfattande utvecklingsarbete med syfte att skapa en ny nationell infrastruktur där alla har tillgång till nationellt standardiserad digital information som används i olika delar av samhällsbyggnadsprocessen. Kommuner åläggs att tillgängliggöra digital planinformation nationellt, på ett standardiserat sätt. Kraven gäller endast detaljplaner som påbörjas efter 31 december 2021 men det finns skäl att redan nu börja arbeta med att ställa om till ett digitalt arbetssätt. Kommunerna spelar en viktig roll i arbetet för att testa den nya infrastrukturen kring planinformation och övrig geodata är önskvärt att kommunerna deltar i utvecklingen som sker i dialog med berörda myndigheter.

Att arbeta med digital detaljplaneinformation kommer delvis att kräva en annan organisation och andra arbetssätt än vad som traditonellt har behövts inom planprocessen. Hur stor omställningen blir kan kommunen själv till viss del bestämma. För att förbereda sig kan kommunen ta ett helhetsgrepp kring digital utveckling av hela samhällsbyggnadsprocessen, fundera på vilken nivå och vilka effekter av omställning som skapar värde i kommunen, förankra arbetet på högsta ledningsnivå samt avsätta tid och resurser.

Det finns krav i form av föreskrifter och specifikationer som sätter ramarna för arbetet men hur det ska göras är fortfarande i många avseenden upp till kommunen. En påverkande faktor är vilken systemleverantör som kommunen har eller väljer. I en del system byggs specifiaktioner och gränssnitt in i prorgamvaran så omställningen för kommunen blir inte så stor, om kommunen inte aktivt väljer att ta ett större grepp kring digitaliseringen av planprocessen. För kommuner med system som bygger på öppen källkod, eller egenutvecklade system kan omställningen innebära ett större arbete, då en del av dessa frågor måste lösas av kommunen själv.

Ytterligare ett vägval för kommunen är att besluta om huruvida kommunen själv ska tillgängliggöra sin detaljplaneinformation eller välja Lantmäteriet som datavärd för detaljplanerna.

Varje år produceras cirka 1700 detaljplaner. Förutsättningarna för arbetet skiljer sig åt beroende på både kommunstorlek och geografiskt läge. Därför kommer inte de råd och rekommendationer som ges att passa för alla. Oavsett förutsättningar finns det dock några rekommendationer som samtliga kommuner kan ha nytta av i omställningsarbetet.

  • Börja nu
  • Se det som en faktisk uppgift som behöver utföras. Se till att lägga tid och resurser på att förbereda verksamheten på de förändringar som kommer. Arbeta brett, involvera alla berörda kompetenser.
  • Tänk efter före. På vilket sätt kan man både klara de krav som ställs och uppnå största möjliga nytta för kommunen? Anpassa insatsen efter egna förutsättningar och behov. Tänk både kort- och långsiktigt.
  • Se till att vara uppdaterade på föreskrifter, planbestämmelsekatalogen och nationella specifikationer. Vad gäller nu och över tid? Var beredd på att uppdateringar kommer att komma. Förändringar i krav och framtagande av uppdaterade tekniska lösningar bevakas av systemleverantörerna, se över vad som gäller i er kommun och i de avtal ni har med eventuella systemleverantörer.
  • Säkerställ att ni har en fungerade process och organisation som ansvarar för att kvalitetssäkra och ajourhålla data. Det gäller såväl data som metadata, se till att vara uppdaterad på förändringar som tillkommit. Det är också viktigt att det finns en process som kan granska och hantera data som ej är fullständig eller felaktig.
  • Samarbeta med andra kommuner och hjälp varandra. Alla kommuner omfattas av omställningsarbetet och det kan finnas synergieffekter i att samarbeta med andra kommuner. Alla krav är inte satta än och det finns olika sätt hur man kan lösa arbetet. Det är ett pågående arbete som kommuner och myndigheter gör tillsammans och det finns mycket att lära av varandra.

Ta stöd från Lantmäteriet, Boverket och SKR